Facetten van het Boeddhisme


naar Index

Op pelgrimstocht in India en Nepal
4.3. Piprahva (Maha-Kapilavatthu)


Copyright ©  2021 / 2564

Het is toegestaan om elektronisch of in gedrukte vorm fragmenten van deze compilatie of de compilatie in zijn geheel over te nemen voor eigen gebruik, of ook met als doel ze met anderen te delen, uitsluitend voor gratis verspreiding en zonder commercieel oogmerk.



Piprahva (Maha-Kapilavatthu)

  

Copyright ©  2021 / 2564

Het is toegestaan om elektronisch of in gedrukte vorm fragmenten van deze compilatie of de compilatie in zijn geheel over te nemen voor eigen gebruik, of ook met als doel ze met anderen te delen, uitsluitend voor gratis verspreiding en zonder commercieel oogmerk


Van Sravasti kan men naar Piprahwa rijden. Die plaats (in India) is geïdentificeerd met het nieuw gebouwde Kapilavatthu en ligt niet ver van het oude Kapilavatthu (in Nepal) vandaan.


Piprahva (Maha-Kapilavatthu)

                         

        Na de verwoesting van Kapilavatthu keerden de gevluchte Sakyas terug en bouwden een nieuwe stad. Zij kreeg de naam Maha-Kapilavatthu (volgens sommigen: Kariyanagara). De plaats Piprahva in het district Bacti, Uttar Pradesh, India, is in 1898 ontdekt en geïdentificeerd met de herbouwde stad Kapilavatthu. Ze ligt ca 16 km ten zuidwesten van Kapilavatthu.

resten van tempel

resten van tempel

resten van tempel

ruïne van  tempel

        

Na het overlijden van de Boeddha vroegen de Sakyas van Kapilavatthu een deel van de relieken van de Verhevene. Zij kregen een achtste deel. Boven die relieken richtten zij een stoepa op. Deze stoepa is niet teruggevonden. Wel zijn in 1898 te Piprahva, nabij het dorp Ganvanriyā (Ganwaria) ruïnes van een tempel en een stoepa ontdekt, en ruïnes van een paleis. In dat paleis zijn granen en rijstkorrels gevonden in de keuken ervan. De tempel was bedoeld voor de monniken te Maha-Kapilavatthu. In de stoepa werd o.a. een urn gevonden. Aanvankelijk leverde de interpretatie van het opschrift enige moeilijkheden op. Men dacht eerst dat deze stoepa opgericht was door de bewoners van Maha-Kapilavatthu ter herinnering aan hun voorouders. Maar daarna bleek uit het opschrift (in Māgadi- en tevens in Brāhmi-schrift) dat deze stoepa een reliekschrijn is, gesticht door Sukiti en zijn familieleden. De urn bevat relieken van de Boeddha.

stoepa

stoepa, op voorgrond ruïne van tempel

ruïne van tempel, op achtergrond ruïne van paleis

ruïne van paleis; rechts de keuken waar granen en rijstkorrels gevonden zijn

        

Het Brāmi lettertype op de urn is uit de 2e eeuw voor Christus. De bijgaven in de urn kwamen pas in de 2e eeuw v.C. in gebruik. Er is verder een kristallen doos gevonden die uit de eerste eeuw v.C. stamt. De gevolgtrekking is dat alles uit de eerste eeuw v.C. dateert en pas veel later na de dood van de Boeddha daar geplaatst is. De urn te Piprahva is niet de oorspronkelijke urn van de relieken. En ook de stoepa kan niet de oorspronkelijke stoepa zijn die voor de relieken van de Boeddha te Maha-Kapilavatthu is opgericht.


naar 4.4.Lumbini

--